Проектно-конструкторська діяльність Харківського велозаводу

У 1923 р. у Харкові було засновано перший в УРСР державний велосипедний завод, що отримав ім’я Г. І. Петровського. Починаючи з 1920-х рр. колективом Харківського велозаводу було розроблено та запущено у виробництво цілу низку моделей велосипедів, котрі стали обличчям радянського велосипедного машинобудування.

У перший рік на заводі працювало лише 50 робітників, у цехах переважала ручна праця, проте, незважаючи на скрутне становище, працівники виготовили перші зразки велосипедів і вже у 1924 р. було випущено більше 1000 веломашин.

У 1926 р. на виробництво було поставлено першу модель популярнішого і у наші часи велосипеда «Україна». У передвоєнні роки завод збільшував випуск нових моделей велосипедів, удосконалював технологію їх виробництва. Однак подальший розвиток заводу перервала Друга світова війна, завод був евакуйований у Бухару. Після звільнення Харкова від фашистських загарбників постало питання про реевакуацію заводу, а з червня 1945 р. почались роботи з відновлення велосипедного виробництва  – друге народження Харківського велозаводу.

 У 1948 р. було створено перший дорожній велосипед моделі В-14 на колесах 26 х 2, що призначався для шляхів з різним покриттям. Ця модель мала високу маневреність та підвищену прохідність.

Загальний вигляд дорожнього велосипеду моделі В-14 (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 1, арк. 2, 1947 р.)

V-14

З метою розширення асортименту, у 1948 р. було створено жіночий дорожній велосипед В-22. Велосипед містив спеціальну раму відкритого типу з верхньою та нижньою вигнутими трубами з метою зручності посадки, спеціальне сідло на м’якій покришці, зручний руль,  був оснащений додатковим гальмом на переднє колесо та захисною сіткою на заднє колесо.

Велосипед дамський моделі В-22. Загальний вигляд (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 20, арк. 2, 1952 р.)

V-22

У 1949 р. був випущений перший легкодорожній велосипед моделі В-32, що призначався для їзди по дорогам з покращеним покриттям, а також для туристських поїздок.

Велосипед чоловічий легкодорожній моделі В-32. Загальний вигляд (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 29, арк. 2, 1953 р.)

V-32

Велосипед В-130 «Україна» відрізнявся від попереднього, даного типу, більш досконалою геометрією рами, покращеною конструкцією передньої вилки, посиленими ободами коліс, що дозволяло використовувати велосипед для експлуатації з підвищеною вантажопідйомністю на будь яких дорогах з різним покриттям.

Велосипед чоловічий дорожній моделі В-130. Загальний вигляд (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 37, арк. 3, 1965 р.)

 V-130

Спортивно-шосейний велосипед   В-53 поставлений на виробництво у 1949 р. Велосипед призначений для шосейних гонок на короткі та довгі дистанції. Особливістю конструкції цієї моделі було застосування легких сплавів та труб з високолегованої сталі, що робило велосипед легким, зберігаючи при цьому міцність.

Велосипед спортивно-шосейний моделі В-53. Загальний вигляд (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 51, арк. 2, 1949 р.)

V-53

У 1955 р. Харківський велозавод випустив В-94 «Тандем» –   двомісний спортивно-трековий велосипед, призначений для змагань у спринтерський гонці на треку з підвищеною швидкістю та навантаженням. Був обладнаний спеціальною рамою з двома кареточними механізмами, що забезпечувало синхронне обертання педалей гонщиками.

Двомісний велосипед спортивно-трековий моделі В-94 (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 121, арк. 6, 1955 р.)

V-94

У 1955 р. Харківським велозаводом була виготовлена партія спортивно-шосейних велосипедів моделі В-55 «Чемпіон», яку декілька разів удосконалювали – у 1957 р. освоєна модель В-551, а у 1962 р. – В-552 «Чемпіон-шосе» – оснащений гальмами з центральною тягою, новою конструкцією сідла типу «Бруно», новими педалями, мав 10 швидкостей. В-552 вважався велосипедом вищого класу,  призначений для спортсменів, що брали участь у міжнародних та всесоюзних спортивних змаганнях.

Спортивно-шосейний велосипед моделі В-55 (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 121, арк. 4, 1955 р.)

V-55

Випробування спортивно-шосейних велосипедів В-55 кращими гонщиками Радянського Союзу (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 121, арк. 12, 1955 р.)

V-55 i

У 1958 р. вийшов спортивно-трековий велосипед   В-65 для змагань на треку у гонках з переслідуванням. Велосипед оснащений полегшеними колесами, кермом нової форми.

У 1970-х рр. Харківський велосипедний завод ім. Г. І. Петровського випускав до 800 тис. дорожніх, туристичних, жіночих, вантажних, підліткових, дитячих велосипедів на рік та був єдиним в країні підприємством, що випускало висококласні легкодорожні та спортивні велосипеди.

Дорожній велосипед з двигуном моделі Д-4 (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 121, арк. 8, 1955 р.)

D-4

Велосипед з причіпною коляскою моделі В-93 (ЦДНТА України, Ф. Р-221, к. 2-323, оп. 1/1, од. зб. 121, арк. 7, 1955 р.)

 V-93

З кресленями, фото перелічених моделей велосипедів, а також з багатьма іншими документами Харківського велосипедного заводу можна ознайомитись у Центральному державному науково-технічному архіві України.

Джерело: Центральний державний науково-технічний архів України (виставка on-line «Історія велосипеда на аркушах конструкторських документів ЦДНТА України)».